family Visser

Dit zijn wij... de familie Visser. Papa (Theo), mama (Esther), Ruben (10) en Lisa (8).

Wij zijn een heel gewoon gezin maar toch ook een beetje bijzonder. Omdat Ruben taaislijmziekte heeft maken we soms hele leuke dingen mee en soms ook nare dingen.

In deze blog vind je onze leuke en minder leuke belevenissen.

dinsdag 8 maart 2011

nieuwe school...

Gisterochtend met elkaar in de auto gestapt om eens een kijkje te nemen bij de buitenschool in Glimmen. In september moet Ruben naar een vervolg school en dus zijn we ons nu aan het orienteren wat het beste plekje voor hem is. Het is duidelijk dat het regulier onderwijs (nu nog) niet haalbaar is. Dus tja.... Het principe buitenschool (wat ervan op internet stond) beviel ons wel en volgens ons past Ruben daar perfect op. Het is helaas wel een stuk langer rijden dan naar het MKD, dus dat betekent ook langer in de taxi voor Ruben :-( En dat maakte ons wel even aan het twijfelen, maar we hebben helaas weinig ander keus. Na de rondleiding en gesprek waren we dan ook nog steeds van mening dat dit de beste plek voor Ruben nu is. Een school voor chronisch zieke kinderen met een ontwikkelingsachterstand (door de ziekte) En dat is wat Ruben heeft.... De school ligt op een PRACHTIGE lokatie. Midden in de bossen. Net een vakantieplekje. Helaas zijn we er net achter dat ook Ruben (mild) hooikoorts heeft, dus das wel even balen maar gelukkig had ome dokter wel eventueel drankje voor Ruben als hij er veel last van gaat krijgen. Het schoolgebouw is niet 1 van de nieuwste, maar alles zag er wel verzorgd en netjes eruit. En tja en verder... perfect. Ze hebben 2 lijnen in hun behandlingsplan. 1 voor de gezondheid en 1 voor het leren. Daarnaast zijn er ook op de school alle zaken aanwezig die Ruben nodig heeft: Logopedie, fysiotherapie, slaapkamers, verpleegkundige, grote gymzaal (niet geheel onbelangrijk voor onze stuiterbal, hihih) en deskundige begeleiding die ervaring hebben met CF! Toen we bij de verpleegkundige gingen kijken zat er een meisje te vernevelen en we merkte gelijk aan Ruben herkenning. Hij vond het prachtig (tja wat niet?!) De aanmeldingsformulieren waren al in huis en de verschillende personen zijn alle verslagen aan het verzamelen. Daar gaan we gewoon mee door. Want ook de directice denkt dat Ruben perfect op hun school past. Het is een lang proces en veel werk voordat je op de buitenschool wordt toeglaten. En die stomme bezuinigingen maakt het ook nog spannend ook of Ruben er naar toe mag (ik zou niet weten waar hij anders naar toe moet) Dus hopelijk is het voor de zomervakantie rond!! Ik hou jullie op de hoogte ;-)

7 opmerkingen:

  1. Lijkt mij ook een goede school voor Ruben. Fijn dat ze bekend zijn met CF en dat er zo veel faciliteiten zijn. Dat scheelt dan weer reistijd als hij apart naar de fysio of ... zou moeten.
    Nu maar hopen dat hij wordt "aangenomen". Zou toch echt van de gekke zijn als het door de bezuinigingen niet door zou kunnen gaan.

    Groetjes, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou hopelijk doen ze niet te moeilijk door de bezuinigingen en kunnen jullie en Ruben een fijne start op de nieuwe school maken!

    liefs jootje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook op een openlucht school gezeten, maar dan in haarlem. Er zaten kinderen met allerlei ziektes op. 's Ochtends begonnen we de dag met een glas melk, een halve sinaasappel en een volkoren bisquitje. Na de eerste pauze kregen we weer een glas melk. Voor diegene die melk allergie ofzo hadden kregen dan wat anders. Ik kreeg dan als enige van de klas een extra boterham erbij om goed op gewicht te blijven. Om kwart voor 12 had ik elke dag fysiotherapie, tot 10 over 12 en daarna gingen we in de grote eetzaal eten. Dat was dan een warme maaltijd met een toetje. Daar was het rust uur en boven waren 2 zalen met bedjes. Niet iedereen hoefde te rusten en dan had je recreatie. Dan kon je een spelletje doen of rustig tekenen ofzo. Maar ik moest altijd rusten. Om kwart voor 2 begonnen de lessen weer, en kregen we rond half 3 weer een glas melk, en ook dan kreeg ik er weer een extra broodje bij. Om kwart voor vier was de school uit. Daarnaast hadden we 2 x per week gym en 1 x per week zwemmen. Ook was er op school een zuster en een logopedist aanwezig!

    Ik hoop dat dit een fijne school zal worden voor hem. En dat hij natuurlijk aangenomen wordt!

    Liefs, rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier ben ik nog even.....
    Ik vond het altijd een fijne school, met kleine klassen, waardoor iedereen genoeg aandacht kon krijgen. 's Avonds kreeg ik thuis ook altijd gewoon een warme maaltijd, dus dat waren 2 warme maaltijden op een dag! Mij gewicht bleef in die tijd dan ook erg goed, gelukkig. Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat daar bij jullie op die school gaat?!

    Liefs, Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zo herkenbaar , ik zat op een openlucht school in amsterdam in de jaren 70 en het fijnste was het indivudueel onderwijs .
    als je ziek was of niet fit dan ging je als je je weer beter voelde weer met de leerstof verder waar ik gebleven was.
    suces ermee
    manon cfer uit 1971

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat fijn dat er zo een school is waar Ruben heen kan, toen ik jonger was had ik niet zo heel veel last van cf dus heb ik op een normale school gezeten en kon ik goed met de rest van de klas meekomen. wat verder ook heel goed ging!


    groetjes Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat klinkt goed, die school! Goede begeleiding voor Ruben op alle vlakken! Hopelijk gaat het door en kan ie daar naar toe straks! Liefs Lydia

    BeantwoordenVerwijderen